WORKSHOPS & CURSUSSEN

Muziek op schoot

Speciaal voor de allerkleinsten

Muziek op Schoot is een muzikale cursus voor
kinderen van 1 tot 4 jaar,  samen met hun (groot)ouder!

Spelenderwijs met je kind met muziek maken! We zingen, dansen, luisteren, ontdekken en spelen. We doen spelletjes en gebruiken (eenvoudige) muziekinstrumenten en divers spelmateriaal. De band met je kind, het van elkaar genieten en samen spelen, staat voorop!

Tijdens de Muziek op Schoot lessen wordt er aandacht gegeven aan verschillende ontwikkelingsgebieden van het jonge kind. Door te luisteren en te zingen wordt de spraak-taalontwikkeling gestimuleerd. Ook nodigt muziek uit tot bewegen en fantaseren, en zorgen de lessen in groepsverband en de activiteiten tijdens de les voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Zo wordt er op een ontspannen en gezellige manier een basis gelegd voor de (muzikale) ontwikkeling van je kind.

De lessen vinden plaats bij het Gastenhuis in Druten, een bijzondere plek voor deze lessen. Bewoners hebben de mogelijkheid om mee te kijken bij deze lessen.

Om de lessen door te kunnen laten gaan is een groep tussen de 6 en 11 leerlingen nodig.

De actuele tarieven vindt u op

Pianodromen

Pianocursus voor de absolute beginner (volwassen)

Deze workshop is tijdelijk niet zichtbaar op de site door de custom CSS tag voor class u_1214727890. Verwijder de CSS code om deze sectie weer zichtbaar te maken op de site.

Altijd al gedroomd om eens piano te willen spelen? Maak je droom dan eindelijk waar en zet de eerste stappen in de muzikale pianowereld! In deze korte cursus van 5 lessen voor beginners maak je in groepsverband kennis met de piano. Door middel van eenvoudige oefeningen en muziekstukjes komen pianistische vaardigheden aan bod. Denk hierbij aan speelhouding, basis techniek, kennis van de toetsen en notenlezen.
Deze cursus is bedoeld voor de absolute beginner er is
geen voorkennis nodig.
Het is wel handig om thuis te kunnen oefenen. Dit hoeft nog niet persé op een piano te zijn. Een eenvoudig keyboard kan prima voldoen. Voor degenen die niet over een instrument beschikken is het mogelijk om voor € 10,- een keyboard te huren voor deze 5 lessen.
Dus meld je aan en maak je droom waar!

De actuele tarieven vindt u op deze pagina, inschrijven voor deze cursus kan via ons online inschrijfformulier.

Workshop Songwriting

Iedereen kan liedjes schrijven! Maar net als bij elk ander vak ben je niet meteen de nieuwe Paul McCartney of Ed Sheeran. Dat kost tijd en moeite. Daarom hebben we bij deze lessen de doelstelling om in ieder geval één lied te schrijven. En als je de smaak eenmaal te pakken hebt kan ik je handvaten geven om meer muziek te schrijven. Daarbij gaan we dan ook op zoek naar jouw eigen stem.

De drempel is laag, maar je moet wel de basis van een akkoordinstrument beheersen (piano of gitaar). Daarnaast is het ook van belang om iets van muzikale aanleg te hebben in de vorm van toon kunnen houden bij zingen of het strak in de maat mee kunnen klappen.

In de lessen analyseren we liedjes van de grote songwriters, geven we feedback op elkaars composities en bespreken we o.a. onderwerpen als het rijmen van lyrics, het bedenken van creatieve metaforen, het vermijden of juist opzoeken van clichés, keuzes maken in vorm, inspiratie opdoen voor onderwerpen, catchy melodieën schrijven en akkoordenschema’s bedenken met behulp van de kwintencirkel.

Inschrijven voor deze cursus kan via ons online inschrijfformulier.

Muziektheorie
Voor
volwassenen

De Nieuwe Muziekschool start een cursus algemene muziektheorie voor volwassenen.

Het gaat daarbij niet om het bespelen van een specifiek instrument maar om de algemene kennis over muziek, theorie etc. aandacht te geven: welke ingrediënten worden er bij muziek gebruikt?

Waar in ieder geval aan geproefd gaat worden:

Hoe zijn toonladders, akkoorden opgebouwd, wat is mineur , wat is majeur, wat betekent 4 kwarts of 6 achtste, wat heb ik aan noten lezen.

Aan de hand van praktijkvoorbeelden ga je op een andere manier naar muziek luisteren.

Daarnaast worden er muziek-bewerkingsapps en muzieknotatie-apps bekeken.

Muziek is ook mooi/ leuk/ ontroerend. Aan het verschillend beleven van muziek wordt niet voorbij gegaan.

Natuurlijk blijft er, naast het lesprogramma, ook voldoende ruimte over om in te gaan op vragen van deelnemers.

Voor wie is de cursus bedoeld:

• De cursus kan een aanvulling zijn voor mensen die al een instrument bespelen en meer over theorie willen weten.
  • Voor mensen die relatief weinig kennis van muziek hebben is dit een mooie opstap naar verdieping en om wellicht meer met muziek te gaan doen.

De cursus start bij minimaal 6 deelnemers

Groepscursus klassieke gitaar

Voor volwassenen

Speel je al langer klassiek gitaar of wil je gewoon gezellig in een groep musiceren? Dan is deze korte cursus iets voor jou. In 5 groepslessen spelen we muziek uit verschillende stijlen.

Volwassenen van alle niveaus kunnen inschrijven.