ENSEMBLES & BANDS

Dorps-ensembles voor jong en oud!

Wat is er nu leuker dan muziek maken? Natuurlijk: Samen muziek maken!

Vanaf 9 januari 2024 starten 3 dorps-ensembles die wekelijks op de basisscholen gaan repeteren:

Iedereen die een instrument bespeelt mag zich inschrijven voor deze ensembles, je hoeft dus niet op die school te zitten: alle leerlingen die instrumentale lessen volgen maar ook kinderen en volwassenen die geen les meer hebben of elders muziekles volgen kunnen zich inschrijven.

Belangstellenden kunnen zich inschrijven via het inschrijfformulier wat op de basisscholen is uitgedeeld.

De kosten voor deelname aan een dorps-ensemble van januari tot en met juni 2024 zijn:

• Voor leerlingen tot 18 jaar:   € 25,-
  • Voor volwassen leerlingen:   € 30,25

Dit project is mede mogelijk door het Fonds voor Cultuurparticipatie en de incidentele middelen NPO (Nationaal Programma Onderwijs) die de gemeente Druten van het Rijk heeft ontvangen.
Druten heeft deze gelden beschikbaar gesteld aan Stichting Groeisaam. Daarnaast heeft Stichting Groeisaam hun muziekinstrumenten hiervoor beschikbaar gesteld.

Popband voor jongeren

De muziekschool stimuleert graag het samenspelen in bandvorm. Bij minimaal 4 deelnemers met overeenkomstig niveau/ leeftijd leer je samenspelen in een popband. Momenteel heeft de muziekschool één popband op de woensdagmiddag. Deze volgt 1 keer per twee weken 60 minuten bandles.
De meeste deelnemers hebben daarnaast nog instrumentale les. Eigen initiatief van de leerlingen (voorstellen voor nummers, “zelf geschreven nummers”) wordt zeer gewaardeerd.
Het doel is om een band steeds meer op eigen benen te leren staan. Heb je interesse, neem dan contact op met Thomas, dan bespreekt hij graag met je wat de mogelijkheden zijn.

De actuele tarieven vindt u op deze pagina, inschrijven voor deze cursus kan via ons online inschrijfformulier.

Mogelijk heeft u recht op subsidie van de gemeente. De daadwerkelijke kosten kunnen dan aanzienlijk lager zijn. Klik hier voor meer informatie.

Let op: deze kosten zijn exclusief het benodigde lesmateriaal. De aanschaf van het lesmateriaal is afhankelijk van de voortgang van de lessen.

Jazz ensemble

Wil je graag in een band spelen, of wil je (leren) improviseren, dan is er het Jazz Ensemble o.l.v saxofoondocent Robert Prinsen. Het ensemble repeteert om de week op donderdagavond van 20.00 u tot 21.30 u en treedt af en toe ook op. Als het je leuk lijkt om mee te spelen, neem dan contact op met Robert om een keer te komen luisteren en/of mee te spelen tijdens een repetitie.

Muziekclub voor verstandelijk beperkten

Bij de muziekclub speel je samen met andere mensen met een verstandelijke beperking in een band. Je mag dan een muziekinstrument kiezen, bijvoorbeeld gitaar, keyboard, ritme-instrument of xylofoon. Of misschien vind je het leuk om te zingen.

De cursus start bij minimaal 8 deelnemers per groep. Doorstroming naar individuele les is in overleg met de docent mogelijk voor verschillende instrumenten.

Popband voor volwassenen

Wil je al langer in een band spelen; en misschien zelfs wel af en toe optreden? Die Super-Songs spelen van je grote held uit de Popgeschiedenis? Dat kan nu, want je brengt zelf het repertoire mee dat je altijd al hebt willen spelen! Grijp nu je kans!
De band kan starten bij minimaal 4 deelnemers.

Iedereen kan zich aanmelden voor de popgroepen, maar natuurlijk wordt er wel gekeken naar een werkbare samenstelling; 2 bassisten is bijvoorbeeld niet mogelijk. Afhankelijk van je muzikale kunnen wordt tijdens de bandlessen bekeken wat jouw muzikale inbreng kan zijn binnen de groep. Heb je al muzieklessen gevolgd of heb je op je zolderkamer zelf je instrument leren bespelen, iedereen is welkom!

Viool ensemble

Deze cursus is een uitstekende aanvulling op de wekelijkse, vaak individuele, vioollessen. Waar bij de lessen vaak nadruk ligt op het ontwikkelen van een goede techniek gaat het bij deze cursus vooral om het spelen, naar elkaar luisteren, reageren, plezier beleven aan de muziek.

De cursus bestaat uit twee-wekelijkse lessen waarin verschillende onderwerpen aan bod zullen komen:

• Ensemblestukken, zowel klassiek als ook Iers en Pop (eigen inbreng welkom)
  • Leiding geven
  • Spelen van akkoordsymbolen en zelf een eenvoudige begeleiding leren maken

De cursus is bedoeld voor leerlingen vanaf 10 jaar (jonger evt. in overleg) vanaf het 3e lesjaar viool.

We starten bij minimaal 4 deelnemers.

Gitaar ensemble

Deze cursus is een uitstekende aanvulling op de wekelijkse, vaak individuele, gitaarlessen. Waar bij de lessen vaak nadruk ligt op het ontwikkelen van een goede techniek gaat het bij deze cursus vooral om het spelen, naar elkaar luisteren, reageren en samen nog meer plezier beleven aan muziek.

De cursus is bedoeld voor leerlingen vanaf 10 jaar (jonger evt. In overleg) en vanaf het 3e lesjaar gitaar. Speel niveau voor deelname wordt altijd individueel beoordeeld.

Als volwassene gitaar spelen in een klassiek gitaarensemble kan ook. Neem dan contact op met de docent voor de mogelijkheden.

De cursus gaat door bij minimaal 4 deelnemers. Het klassiek gitaarensemble speelt bijna alle muziekstijlen.